Monday 16 April 2012

Just call me Macci/Bare kald mig Macci

Sometimes I get ambushed by my blog posting for the day. Here's an example - Yesterday I was trying to figure out the Dravidian (southern indian/tamil) kinship system and suddely it was 2 am. By then I was just too tired to write. Today I started writing and hit the dravidian question again. So its 2 am again and I am still writing...

Why the interest in the Dravidian kinship system? Well on sunday we went to lunch at my cousin's house and we (my cousins and I) could not remember the tamil term for cross cousins. The dravidian kinship system for family ties depends on age, gender and consanguinity.
My parallel cousins are considered my siblings. As I am older than them, they call me Akka(elder sister) and their children call me Peri Amma, which means elder mother. My aunts (who are younger than my mother) are considered my "younger mothers" - Chitti. Which in turn make them Lionardo's "younger grandmothers" and my cousins are considered Lionardo's aunts .

Deep breath...confused?
You are not the only one :-)

My father's sister is traditionally called "attai". Her children, i.e my cross cousins, are not considered my siblings. They would traditionally call me "Macci", a term which includes mother's brother's daughter. However my father's brother's children are considered my siblings.

And.....it goes on and on :-)

En gang i mellem bliver jeg udsat for et bagholdsangreb fra mit indlæg i bloggen. Her er et eksempel. I går skulle jeg finde oplysninger om den dravidianske (Sydindisk/tamil) fortegnelse over familieforhold og pudselig blev det sent (kl. 02). Jeg var bare for trætte til at skrive mere. I dag begyndte jeg at skrive og blev ramt igen af den dravidiansk spørgsmål. Så klokken er igen to om natten og jeg skriver videre...

Hvorfor blev jeg interesseret i den dravidianske fortegnelse over familieforhold? I går var vi til frokost hos mine kusiner (min fasters døtre) og vi kunne ikke huske den tamilske betegnelse for mine kusiner. Den dravidianske fortegnelse er baseret på alder, køn og blodsslægtsskab.

Nogle af min fætre og kusiner betragtes som mine søskende. Mine mostres børn (men ikke mine morbrors børn) betragtes som mine søskende. Da jeg er ældre end mine fætre og kusiner, kalder de mig storsøster - Akka og deres børn kalder mig "stor mormor" - Peri Amma. Mine mostre, som er yngre end min mor, betragtes som mine yngre mødre - Chitti. Dette betyder at mine mostre er også Lionardos bedstemødre og mine fætre-kusiner er onkel og tante til Lionardo.

Dyb indånding. Forvirret? Du er ikke den eneste :-)

Min faster kaldes "Attai". Hendes børn er ikke betragtet som mine søskende, så de skulle kalde mig "Macci" - en betegnelse der bl.a. betyder morbrors datter. Ikke desto mindre betragtes min farbrors børn som mine søskende.

Og så videre :-)

No comments:

Post a Comment